Hoe branding leidt
tot meer afname
Case | Marketingcommunicatie plan voor HADEC
Dat klinkt tegenstrijdig. Hoe leidt dat wat te maken heeft met gevoel en emotie tot meer afname van je product? Branding is alles wat bijdraagt aan je merkbeleving. Denk aan de beelden die je gebruikt, je logo, lettertype en tone-of-voice. En de manier waarop klanten je merk ‘ervaren’ leidt niet tot meer afname. Toch?
Voor meer afname hebben we marketing: keiharde cijfers om op te sturen. Met knoppen om aan te draaien zoals de juiste zoekwoorden, de juiste tekst die verleidt tot klikken en laagdrempelige contactmogelijkheden.
Toch is Hadec het bewijs dat een sterke strategie en positionering óók leidt tot meer afname.
De uitdaging
De vraag van Hadec was vrij eenvoudig: help ons aan meer omzet. Hadec is een groothandel op het gebied van duurzaamheid, denk aan zonnepanelen, laadpalen en warmtepompen. Daar zijn er meer van in Nederland, dus hoe gaan we dit bewerkstelligen?
De werkwijze
We starten met een onderzoek om te ontdekken waar de kansen liggen. We kijken naar de markt, de doelgroep, de concurrentie en natuurlijk het bedrijf zelf. Twee zaken vielen ons het meest op:
- Groei in aantal bestelaccounts van installateurs, maar niet iedereen doet een bestelling
- Veel vraag naar expertise op het gebied van duurzaamheid
Dit werd de basis voor een marketingcommunicatiestrategie, waarbij we een onderscheidend verhaal neer hebben gezet om uiteindelijk zowel de al ingeschreven installateurs als nieuwe installateurs aan te haken en overtuigen voor een partnership met Hadec.
Branding: je fundering
Een goede positionering is de start van je branding. En een goede positionering is onderscheidend. Je doet dus niet je (succesvolle) concurrent na, maar je creëert een uniek merk, waarin jouw kracht als bedrijf naar voren komt. Je bekent kleur!
Hadec positioneren we daarom als kennispartner, de specialist op het gebied van duurzaamheid. Dit is zowel onderscheidend, als exact waar de markt om vraagt. De doelgroep heeft behoefte aan zowel expertise als hulp bij installatie van bijvoorbeeld zonnepanelen. En met deze drie componenten in acht: de concurrentie, de doelgroep en je eigen kracht als bedrijf, heb je een uniek verhaal.
Hadec iedere dag weer opgewekt
Het verhaal van Hadec als kennispartner werkten we vervolgens uit in een concept. Daarin zit onder andere de invulling van de kernwaarden, maar ook een merkmanifest. Uiteindelijk maken we een bijpassende beeldtaal. In de beeldtaal van Hadec zie je turkoise, de kleur van visie, evenwicht en energie. Ook zie je wind, water en zon terug, die verwijzen naar bronnen van schone energie.
Het resultaat
Branding en marketing zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Zonder branding is er geen (goede) marketing. Een voorbeeld hiervan is de beurstand voor Solar Solutions Amsterdam. Deze is een doorvertaling van de positionering, in beeldtaal maar ook met de A-merken die aan de wanden hangen. Deze stand heeft tot meer leads geleid tijdens de beurs.
Deze leads komen in de klantreis uiteindelijk op de webshop terecht. Organisch of door middel van marketingcampagnes. Onze aanpak is dus altijd een combinatie van branding en marketing. Het resultaat? Meer omzet.
Heb jij ook een doel voor ogen?
Neem dan contact op met Pim Mulder
Om dit doel te vertalen naar een concreet plan van aanpak!