Een zwakte? Het kan

zomaar eens je

kracht zijn.

 

Case | Arbeidsmarktcommunicatie voor AACC Accountants & Bedrijfsadviseurs

Vergrijzing, een krappe arbeidsmarkt, een nieuwe generatie met duidelijk andere verwachtingen: allerlei aspecten die de arbeidsmarkt niet makkelijker maken. Je hebt personeel nodig, maar waar vind je hen? En bovendien, hoe zorg je ervoor dat zij voor jouw merk kiezen én loyaal hieraan blijven? AACC Accountants en Bedrijfsadviseurs kreeg te maken met deze uitdaging. Als hun vaste marketing- & communicatiebureau schoten wij te hulp. 

Switch van marketingcommunicatie naar arbeidsmarktcommunicatie

AACC Accountants & Bedrijfsadviseurs mogen wij al heel wat jaren tellen tot onze klantenportefeuille. De afgelopen jaren hebben heel wat mooie opdrachten de revue gepasseerd. Voornamelijk gericht op marketingcommunicatie, maar eind dit jaar werd de behoefte aan nieuwe collega’s groter en groter bij AACC. Enerzijds door groei van de organisatie, anderzijds door vergrijzing en je willen blijven ontwikkelen op de arbeidsmarkt. Senioriteit en expertise heerst volop in de organisatie. Nieuwe collega’s moesten dan ook gezocht worden in de jongere doelgroep, nieuw in het vak en vol ambitie.

Van je zwakte je kracht maken

“Junioren aantrekken terwijl de gemiddelde leeftijd hier fors hoger ligt, dat werkt toch niet?” We horen het ze nog zeggen. AACC had haar pijlen dan wel gericht op een jongere doelgroep, hen aantrekken en laten kiezen voor AACC was een andere uitdaging. Onze aanpak? Ervoor kiezen om van je ‘zwakte’ je kracht te maken. Want is het daadwerkelijk een zwakte? Is het niet juist een kracht en een unieke kans voor junioren om van zwaar ervaren leermeesters in het vak te kunnen leren?

Eén en één is twee, en zo betraden we de markt. Onder het motto ‘de som van kennis en ambitie’ lieten we zien wat AACC junioren kan bieden wanneer je kennis toevoegt aan hun ambitie.

beelden_campagne_werkenbij_aacc_-1 1200×628-

De markt op

Het concept stond en het was tijd om de markt op te gaan. Alle communicatie moest toegespitst zijn op de doelgroep. Dus na het doen van een doelgroeponderzoek gingen we aan de slag met alle media en middelen die pasten bij het doel en de doelgroep. Van website tot sociale media campagnes en van video tot content: alle puzzelstukjes vielen op zijn plek. Mét succes, want de sollicitaties gingen lopen.

Meer dan vacatures invullen

Een sterk concept inzetten dat aansluit bij de doelgroep en je overkoepelende organisatiedoelen werkt. Dat blijkt maar weer. Losse vacatures uitzetten en invullen is één ding, collega’s vinden die echt passen bij jouw merk en loyaal hieraan zijn is andere koek. We hebben het verhaal van AACC dan ook niet anders doen voorkomen dan het is. We hebben de senioriteit in de organisatie als kracht ingezet, de pluspunten benoemd voor junioren maar vooral zijn we dicht gebleven bij waar AACC als werkgever voor staat: betrokken, flexibel, laagdrempelig en professioneel.

Een concept waar alle verdere arbeidsmarktcommunicatie aan kan worden opgehangen. Zo ook de aanstaande kantorenmarkt op een Hogeschool, waar AACC als stagebedrijf wil profileren. Maar misschien wel het belangrijkste? AACC draagt het concept. Ze staan erachter, zijn ermee vertrouwd en dragen deze kracht ook echt uit.

Kan je wel wat hulp gebruiken met een soortgelijke uitdaging op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie?

CTA_Pim_geel

Wij nemen je mee op de juiste route

Talita Olthuis vertelt je er graag meer over.

Bel 055 – 207 0 307 of plan een kennismaking.