Blog | Zoekmachinemarketing
SEO-teksten? Hier moet je op letten!
Als je een tekst de wereld in slingert, is het natuurlijk wel zo leuk als deze ook gelezen wordt. En dus zul je online vindbaar moeten zijn. En wat heb je daar voor nodig? Je raadt het al: SEO, oftewel Search Engine Optimalisation of zoekmachineoptimalisatie. Schrijven met het oog op SEO is een kunst op zich. Je moet namelijk met andere punten rekening houden dan bij het schrijven van een ‘gewone’ tekst. We geven je graag een paar tips!
1. Bepaal je zoekwoorden
Denk je aan SEO, dan denk je aan zoekwoorden. Om uit te vinden welke zoekwoorden voor jou werken, doe je een zoekwoordenonderzoek of laat je dat doen. Hiermee krijg je precies duidelijk welke zoekwoorden jouw ideale nieuwe klant gebruikt om te zoeken in Google. Besef wel; hoe algemener het zoekwoord, hoe hoger de concurrentie. Het is makkelijker om goed te scoren op ‘installateur zonnepanelen Apeldoorn zuid’ dan alleen met ‘installateur zonnepanelen’.
2. Bepaal je doel
Voordat je gaat schrijven, moet je weten waar je het voor doet. Wat is het doel van je tekst: moet iemand contact opnemen, iets downloaden, iets kopen of een afspraak maken? Het doel van de tekst bepaalt het onderwerp en de opbouw van je tekst.
3. Bied hulp
Nu begin je met schrijven. En eigenlijk is dat heel simpel: je lezer is op zoek naar iets. Zorg dat je dat iets biedt. Spreek de lezer aan op het probleem dat hij heeft. Zoek herkenning. (Kent u dat, die administratie die zich maar ophoopt? Als vastgoedverhuurder wilt u zo min mogelijk onverwachte onderhoudskosten. Niemand zit te wachten op personeel dat zich regelmatig ziekmeldt…) Geef de informatie waar je potentiële klant naar zoekt. Zorg dat hij/zij weet dat jij dat probleem kunt oplossen. Hou je dit in gedachten, dan ben je al voor de helft geslaagd.
4. Content is King
Het klinkt zo logisch: het draait om de inhoud. Zolang jij inhoudelijk sterkte teksten schrijft die relevant zijn voor je doelgroep, vindt Google het ook leuk. Als je te veel stuurt op zoekwoorden, krijg je ‘strafpunten’ en kom je lager in de resultaten te staan. Je moet dus zorgen voor unieke en kwalitatieve content. Geef informatie waar je bezoeker wat aan heeft en zorg dat deze informatie niet letterlijk ergens anders ook staat. Dus niet ‘lenen’ bij je concurrent, maar dat was je toch al niet van plan, hopen we. Maar ook binnen je eigen site wil je geen twee pagina’s met dezelfde inhoud. Dat ziet Google als dubbele content, met als gevolg dat de jongste pagina geweerd wordt uit de resultaten. Is iets relevant op twee verschillende pagina’s? Gebruik dan liever een interne link naar de andere pagina.
5. Zoekwoorden spugen werkt niet (meer)
Ah, waar is de tijd dat je je hele tekst vol kon proppen met zoekwoorden en dat je dan vanzelf lekker hoog in Google kwam te staan! Nou, die tijd is voorbij. Net als het ‘verstoppen’ van zoekwoorden (inclusief fout gespelde varianten) in je site, door ze in dezelfde kleur als de achtergrond te zetten. Google is de laatste jaren een stuk slimmer geworden en leert topics steeds beter herkennen. Het gaat dus niet meer (alleen) om zoekwoorden, maar om het geheel. Op basis van je kop, tussenkopjes en andere teksten, weet Google waar het over gaat en toont hij je in je zoekresultaten. Sterker nog; Google detecteert waar je pagina over gaat en koppelt dat vanzelf aan zoekwoorden. Zo kun je zelfs gevonden worden op een zoekwoord dat je helemaal niet gebruikt.
6. Zo gebruik je je zoekwoorden wel
Natuurlijk blijft het belangrijk om zoekwoorden te gebruiken. En dan vooral in de kop, in de intro, in tussenkopjes en onderaan de tekst. Maar zorg dat je niet overdrijft. Wanneer je tekst voor meer dan 5% uit zoekwoorden bestaat, loop je het risico dat Google je juist lager rankt. Gebruik ook synoniemen van je zoekwoorden en longtail zoekwoorden: zinsdelen waar iemand op zoekt (‘hoe schrijf ik een seo-tekst’). Schrijf eerst gewoon een goede tekst. Ga daarna nalezen en kijk of je her en der nog een zoekwoord kunt toevoegen of dat deze er al genoeg in staan. Zorg dat je hoofdzoekwoord in ieder geval in de kop en in een of twee tussenkopjes staat.
7. De lengte telt
‘Vroeger’ (daar is hij weer) moest webtekst kort-korter-kortst zijn. Ook die tijd is voorbij. Voor een goede vindbaarheid is een pagina van minimaal 350 woorden de basis. Een intro, de probleemstelling, jouw oplossing, nog even alle voordelen samengevat; alle ruimte om lekker inhoudelijk uit te wijden! Zorg dat je belangrijkste zoekpagina’s in ieder geval van enige omvang zijn. Gebruik wel duidelijke, korte alinea’s en tussenkoppen om het leesbaar te houden.
8. Hou het simpel
Google houdt van lekker leesbare tekst. Dat betekent niet te lange zinnen en geen moeilijke woorden. Bij te veel lange zinnen haken mensen af. Maar bij te veel korte zinnen wordt de tekst staccato. Zorg dus dat je korte en langere zinnen afwisselt.
9. Gebruik interne links
Interne links, links naar andere pagina’s binnen je site, helpen om je vindbaarheid te vergroten. Pagina’s waar veel naar gelinkt wordt, komen hoger in de resultaten.
10. Maak een Google snippet
Zoekresultaten in Google worden getoond in ‘snippets’; deze bestaat uit de SEO-titel, de link naar je site en de meta-omschrijving. De snippet is superbelangrijk om gevonden te worden én om doorkliks te genereren. Besteed hier dus genoeg aandacht aan. Zorg dat je belangrijkste zoekwoorden in de meta-omschrijving staan.
11. Update regelmatig
Google meet de activiteit op je site. Zorg dus dat er regelmatig wat gebeurt. Blogs, maar ook video’s doen het altijd goed.
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van SEO-teksten?
Wij nemen je mee op de juiste route
Kim vertelt je er graag meer over.
055 – 207 0 307