Blog | Eindejaarseschenk
Factstory: Veluwse eikels of toffe peren?
Hoe het begon
Al in de zomer van 2019 vond de eerste brainstorm plaats over hoe het cadeau eruit moest zien. “Alles valt of staat met een goede voorbereiding”, aldus Floor. We startten eerst met online zoeken naar ideeën. “In ons achterhoofd speelde de gedachte al om een lokale ondernemer te betrekken, omdat wij lokale betrokkenheid belangrijk vinden. We stuitten op ‘De Nootzaak’ die de lokale lekkernijen Veluwse Eikels en Toffe Peren aanbiedt. De kwinkslag naar imago & identiteit is dan vanuit ons vakgebied snel gemaakt”. Nadat het uitgangspunt voor het eindejaarsgeschenk stond wilden we er een persoonlijke touch aan geven. “Vanuit een stukje maatschappelijke betrokkenheid ontstond het idee om handbeschilderde schaaltjes met persoonlijke klant-kenmerken te laten maken”, zegt Floor. “De creatievelingen hiervoor vonden we uiteindelijk bij Abrona in het atelier van ‘Bij Johannes’ in Zeist”.
Samenwerkingen
Zonder goede samenwerkingen kon dit idee niet uitgevoerd worden. Nadat we de eikels en peren geleverd kregen van ‘De Nootzaak’ zijn we met onze input per klant en het lekkers naar Zeist gereden zodat het team daar aan de slag kon. ‘Bij Johannes’ is een zeer leuk initiatief van winkel, atelier en lunchroom in één waar mensen met een licht verstandelijke beperking hun talent in een van de onderdelen kwijt kunnen. De kunstenaars hebben, op basis van onze klant-kernwoorden, hun eigen interpretatie daarvan weergegeven op de schaaltjes. Dit heeft geleid tot prachtig gepersonaliseerde items. Samen met een superleuke kaart met uitleg (uiteraard gedrukt op eco-papier) maakt dit het geheel helemaal af.
De boodschap
Floor legt uit hoe het verband tussen de eikels en peren, en imago en identiteit gelegd werd: “Wij zijn dagelijks actief bezig met diverse marketing en communicatie vraagstukken. Een van onze speerpunten is het goed ‘laden’ van een merk. Bedrijven hebben soms een blinde vlek als het aankomt op hoe de markt en de doelgroep hen ziet. Met andere woorden: ben jij eigenlijk wel die toffe peer die je denkt te zijn of ziet men jou eigenlijk meer als die Veluwse eikel? Het is ons vak om imago en identiteit dichter bij elkaar te brengen”.
Wat vonden de klanten?
Inmiddels zijn we beland in 2020 en zijn de cadeautjes uitgedeeld. Wat vinden de klanten ervan? “We hebben hele leuke reacties gekregen! Behalve dat de eikels en peren heerlijk smaken, is het vooral de boodschap in combinatie met de persoonlijke touch die het bijzonder maakt”. Dat krijgen we van onze klanten terug. “Het zet ze aan het denken, dat is wat we wilden bereiken”, aldus Floor. Dus…..ben jij benieuwd hoe wij jouw organisatie als toffe peer kunnen profileren, neem dan eens contact met ons op of lees hier meer over ons werk.
Hoe pak je dit nu aan?
Wij nemen je mee op de juiste route
Chantal vertelt je er graag meer over.
055 – 207 0 307