Blog | In 3 stappen naar meer marketinginzicht voor écht resultaat
Je mist waardevolle kansen: hoe gebrek aan inzicht in marketingdata je groei belemmert
Veel ondernemers baseren hun marketing op intuïtie. Je denkt te weten wat werkt, dus daar ga je mee aan de slag. Maar werkt dit ook echt? Zonder inzicht in je marketingdata werk je op basis van aannames. Misschien geef je geld uit aan campagnes die weinig opleveren of mis je belangrijke kansen om te groeien. Zonde, want je wilt graag stappen zetten. Het goede nieuws? Met een paar eenvoudige stappen kun je zelf aan de slag om je data te analyseren om daarmee je marketingresultaten te verbeteren. Wij helpen je op weg.
Wat is marketingdata en waarom is het zo belangrijk?
Marketingdata is de verzameling van cijfers en statistieken die je vertelt hoe je marketingactiviteiten presteren. Denk aan het aantal websitebezoekers, de tijd die ze op je site doorbrengen, hoeveel mensen op je advertenties klikken en hoeveel leads of verkopen daaruit voortkomen. Zonder deze inzichten weet je eigenlijk niet wat je marketinguitingen je opleveren. Door zelf de controle te nemen en je marketingdata te analyseren, kun je gerichter aan de slag.
Waarom slecht zicht op je data een probleem is
Als je geen idee hebt welke vorm van marketing goed werkt voor jouw bedrijf, maak je belangrijke beslissingen gebaseerd op aannames. Dit kan leiden tot inefficiënt gebruik van budgetten, gemiste kansen en verloren inkomsten. Dit betekent dat je misschien doorgaat met dure campagnes die nauwelijks rendement opleveren, terwijl een andere campagne die je hebt gelanceerd wél succesvol is, maar onvoldoende budget krijgt om echt door te breken.
Hoe je zelf eenvoudig begint met data-gedreven marketing
Zelf beginnen met het verzamelen en analyseren van marketingdata hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Door aan de slag te gaan met onderstaand stappenplan, kun je direct waardevolle inzichten opdoen.
Stap 1: verzamelen
Begin met het instellen van Google Analytics. Dit is een gratis en bovendien krachtige tool die je snel een overzicht geeft van bezoekersaantallen, gedrag op je site en conversies. Daarnaast, gebruik je advertentieplatformen zoals Google Ads, Meta Ads of LinkedIn Ads? Verzamel ook die data en breng alles samen.
Wil je al je marketingcijfers overzichtelijk op één plek? Dat kan via Google Looker Studio (voorheen Data Studio), waar je al je data visueel kunt samenvoegen. Dit is wel een stap die wat technische kennis vraagt, dus hulp van een professional kan hierbij nuttig zijn.
Stap 2: analyseren
Nu je de data inzichtelijk hebt, kun je verbanden gaan leggen. Zet bijvoorbeeld je cijfers af tegen landelijke gemiddelden of benchmarks in jouw branche. Zo krijg je een indicatie van hoe je presteert ten opzichte van concurrenten en kun je gericht verbeterpunten signaleren.
Een groot deel van je advertenties en marketinguitingen leidt waarschijnlijk naar je website. Ook je website kan – en moet – je blijven optimaliseren om resultaten te maximaliseren. We hebben een handige checklist van 100 punten die je hierbij helpt.
Stap 3: optimaliseren
Met de nieuwe inzichten die je nu hebt verkregen, kun je gericht optimalisaties doorvoeren. Dit kan variëren van efficiëntere besteding van je budget, gerichter targetten wat leidt tot een hogere kwaliteit van leads of klanten, of de doelgroep directer aanspreken.
Een goed presterende campagne aanpassen met als doel nog betere resultaten boeken kan spannend zijn. Want wat als je door een wijziging juist slechtere resultaten haalt? Probeer in dat geval een A/B-test: draai je nieuwe campagne-idee parallel aan de bestaande versie om te zien of de verandering positief uitpakt. Zo blijf je innoveren zonder direct risico’s te nemen.
Extra stap: gerichter resultaat boeken?
Wil je nog doelgerichter aan de slag? Stel dan je doelstelling vast. Dit kan variëren van een bepaald aantal nieuwe leads tot een conversiepercentage dat je wilt bereiken.
Blijf vervolgens je voortgang meten. Peil regelmatig of je op schema ligt om je doel te behalen. Door deze cyclus van meten, analyseren en optimaliseren steeds te herhalen, werk je aan een steeds effectievere marketingstrategie, zonder dat je afhankelijk bent van aannames.
Ga aan de slag met data-gedreven marketing!
Het belang van marketingdata kan niet genoeg benadrukt worden. Zonder de juiste inzichten vaar je als bedrijf blind, waardoor je kansen mist en groei misloopt. Maar door zelf aan de slag te gaan met eenvoudige data-analyses, kun je al snel zien wat werkt en wat niet. Een data-gedreven aanpak hoeft niet ingewikkeld te zijn, waardevol is het daarentegen altijd. Je moet alleen beginnen.
Wil je simpelweg een website, of wil je een platform dat écht converteert?
Met onze 100-punten checklist ontdek je hoe je elke pagina kunt optimaliseren voor maximale conversie en gebruiksvriendelijkheid. Van foutloze content en soepele functionaliteit tot technische topprestaties en een onweerstaanbaar design.
Download nu de checklist en geef je website die frisse blik die nodig is om bezoekers om te zetten in loyale klanten!