De mentaliteit maakt
maakt het
onderscheid
Case | Arbeidsmarktcommunicatie voor IHMG
De vraag van IHMG luidde: “kunnen jullie een employer branding concept ontwikkelen voor zowel Sandton als Pillows dat aansluit op de overkoepelende gedachte van IHMG: Er is geen groter doel dan het comfort en het welzijn van de mensen die we dienen: onze gasten, onze stakeholders en natuurlijk onze potentiële en bestaande medewerkers”.
Eén concept waarmee IHMG aan haar (potentiële) medewerkers het verhaal van IHMG kan vertellen. Het verhaal waarmee IHMG zich onderscheidend positioneert als aantrekkelijke werkgever.
Uitdaging
Zoals bij iedere opdracht, begonnen we met gedegen onderzoek. Dit om de hotels in kaart te brengen, een vertrekpunt oftewel 0-meting te genereren, de positionering van ieder hotel te bepalen om uiteindelijk tot een plan van aanpak te komen. Ons onderzoek begon met het bezoeken van de verschillende hotels in Nederland en België en het praten met medewerkers. Want zoals in elk bedrijf, weten deze mensen het best hoe het is om er te werken. Alle inzichten die we hieruit verkregen, koppelden we aan de ‘core beliefs’ van IHMG. Niet zozeer het werk dat IHMG doet is onderscheidend, maar de manier waaróp dat werk gedaan wordt. De belangrijkste conclusie en het grootste onderscheidend vermogen wat ons betreft ligt hierin: de mentaliteit van de werknemers.
Onze aanpak
We ontwikkelden zowel intern als extern diverse communicatiemiddelen, waaronder interne nieuwsbrieven, intranet, diverse online banners en social ads voor de belangrijkste wervingsdoelgroepen.
Centraal op deze sites staat het verhaal over werken (en vooral de wijze waarop) bij IHMG. Vanzelfsprekend door eigen medewerkers aan het woord te laten die herkenbaar IHMG zijn, maar allemaal met een duidelijke boodschap naar nieuwe medewerkers. Een boodschap waarin je je helemaal herkent. Of helemaal niet. En dat is precies de bedoeling, want het is in niemands belang als een nieuwe medewerker er na drie maanden werken achter komt dat hij toch niet die specifieke IHMG mentaliteit heeft.
Uitdaging
Het belangrijkste onderdeel van de campagne zijn speciale ‘werken bij’ sites, specifiek voor ieder hotel. Ieder hotel heeft immers haar eigen USP’s, haar eigen onderscheidend vermogen. Alle uitingen van de campagne verwijzen naar deze sites, waar studenten, young professionals én professionals alles kunnen lezen over werken bij IHMG. Vanzelfsprekend zijn op deze site ook alle vacatures te vinden, waarbij we het de potentiële medewerker zo makkelijk mogelijk maken om te solliciteren. Deze nieuwe ‘werken bij’ sites dragen bij aan de zichtbaarheid van IHMG als aantrekkelijke werkgever.
Monitoring en optimalisatie
Centraal op deze sites staat het verhaal over werken (en vooral de wijze waarop) bij IHMG. Vanzelfsprekend door eigen medewerkers aan het woord te laten die herkenbaar IHMG zijn, maar allemaal met een duidelijke boodschap naar nieuwe medewerkers. Een boodschap waarin je je helemaal herkent. Of helemaal niet. En dat is precies de bedoeling, want het is in niemands belang als een nieuwe medewerker er na drie maanden werken achter komt dat hij toch niet die specifieke IHMG mentaliteit heeft.
Over de klant
International Hotel Management Group (IHMG) is de vanuit Nederland opererende moedermaatschappij van de merken Sandton Hotels en Pillows Hotels. Sandton Hotels bestaat sinds 2004 en heeft sindsdien met haar bijzondere designs en hoge service niveaus diverse (kwaliteit)onderscheidingen in de wacht gesleept. Met de vernieuwde Pillows Hotels brand lanceren ze een luxueuze boutique hotel collectie. Ze zijn volop in beweging & ontwikkeling en hebben de doelstelling om in de komende jaren diverse huidige Sandton hotels te transformeren naar de Pillows brand. Tevens hebben ze de ambitie meerdere Pillows hotels te realiseren in grote Europese steden.
Hoe kunnen we jou helpen?
Ons team kan elke uitdaging op de arbeidsmarkt aan.
Pim Mulder vertelt je er graag meer over.