Blog | Contentstrategie
Geef je contentstrategie een boost!
Voorkom chaos
Een gestructureerde manier van werken voorkomt chaos. Tegelijkertijd zorgt het ook voor meer consistentie voor je lezers. Een vast blogformat en blogseries over hetzelfde onderwerp zorgen ervoor dat je doelgroep meer van het onderwerp te weten komt en het ook begrijpt. Maar wil je een echte lange termijnrelatie opbouwen? Zorg er dan voor dat je een consistente content creatieveling bent. Een consequente uitvoering van een contentstrategie gaat over duidelijke afspraken maken. Zoals: wie is verantwoordelijk voor het schrijven van welk blog, wie controleert het blog op kwaliteit en wie plaatst het blog op de website? Maak een overzicht van alle taken die uitgevoerd moeten worden en wie verantwoordelijk is voor welke taken
Breng structuur aan
Als je blog er rommelig uitziet, is de kans groot dat een websitebezoeker snel weer vertrekt. Stel dat je geïnteresseerd bent in bedrijfscultuur. Je klikt dan op dat topic en wordt doorgestuurd naar een pagina waar je meer blogs vindt over het onderwerp. Ook onder het blog vind je gerelateerde blogs. Zo houd je de lezer nieuwsgierig!
Stap in de wereld van…
Over jezelf praten heeft niet zoveel zin. In plaats daarvan verdiep je je in je buyer personas. Een goede contentstrategie sluit zich dan ook aan op deze buyer persona’s. Als je een content offer zoals een whitepaper of blogartikel schrijft, bedenk dan eens wie hier meer over zou willen weten. Biedt jouw bedrijf een product aan waar verschillende partijen bij betrokken worden? Probeer die partijen dan eens te categoriseren op functie. Een facility manager heeft namelijk een andere belevingswereld dan een installateur. Zodra je deze scheiding hebt gemaakt, kun je voor beide persona’s verschillende soorten content gaan schrijven. Zo bouw je een relatie op met de verschillende soorten mensen die je wilt bereiken.
Leef je in
Dat is ontzettend belangrijk. Een van de veelgebruikte methodes is de anekdote. Zo las ik een artikel over onproductieve werkdagen. De inleiding begon als volgt: click.click.click, tick-tick-tick…het geluid van een onproductieve dag, de inleiding sloot af met: een onproductieve dag, het gebeurt ons allemaal wel eens. Juist omdat ik me identificeerde met het beschreven probleem, las ik verder. Bespreek pijnpunten van de buyer persona en kom niet te snel aanzetten met een product. Schrijf oplossingsgericht en zie je product als een hulpmiddel die deze pijnpunten verzachten.
Hulp nodig bij het opstellen van jouw contentstrategie?
Wij nemen je mee op de juiste route
Chantal vertelt je er graag meer over.
055 – 207 0 307